تقسیم بندی کلی سیستم های انژکتوری:
1- سیستمهای پاشش سوخت تک نقطه ای (S.P.F.I(single point fuel injecion :
در این نوع سیستمها، از یك انژكتور برای تغذیه چهار سیلندر استفاده میشود. این انژكتور، سوخت مورد نیاز را به ابتدای منیفولد سوخت میپاشد. از نظر انتقال سوخت، نظیر سیستمهای كاربراتوری بوده اما به كمك واحد كنترل الكترونیكی، شرایط مناسبتر و مطلوبتری را برای محفظه احتراق فراهم میسازد.

2- سیستمهای پاشش سوخت چندنقطه ای M.P.F.I(multi point fuel injecion) :
در این سیستم ها، به تعداد سیلندرهای خودرو، از انژكتور استفاده میشود. این انژكتور، بر روی ریل سوخت نصب شده و سوخت مورد نیاز را به طور مستقیم به پشت سوپاپهای سوخت تزریق میكنند. در مقایسه با سیستمهای SPFI، میزان تغییرات سوخت در آنها پس از پاشش تا زمان احتراق، بسیار كمتر است. در نتیجه، سوخت با شرایط بهتری وارد سیلندر میشود. این سیستمها، رایجترین نوع در حال حاضر به شمار میروند.

3- سیستمهای پاشش مستقیم سوخت :
در این نوع سیستم، برای رسیدن به حداقل تغییر در شرایط سوخت ورودی به سیلندر، انژكتورها سوخت مورد نیاز برای احتراق را مستقیم درون محفظه سیلندر تزریق میكنند. این سیستم بجز در محصولات تعدادی از خودروسازان جهانی، استفاده عمومی ندارد.